Tre aktier som springer ifrån konkurrenterna

Man brukar säga att aktiesparande är ett maraton, och med rätt sko kommer man långt. Aktierna som gynnas av löpartrenden är flera, men i de flesta bolagen får man också annat på köpet.

Snabbast av alla bolagen springer On som väntas växa 24 procent nästa år, skriver Hedlund. Foto: Lisa Mattisson
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Om man avser att slå mynt av löpartrenden och bolagens framgång med den så finns det flera val på världens börser. Marknaden väntas växa omkring 4,5–6 procent per år de kommande tio åren och de framgångsrika bolagen snabbare än så.

Det renaste valet är schweiziska On där löparskor utgör nära 95 procent av omsättningen följt av Asics och Deckers som hämtar knappt hälften av omsättningen från löparskor.

Marknadsledaren Nike och tvåan Adidas är förstås stora inom löparskor, men också andra skor. Av Nikes omsättning är två tredjedelar från skor, men från löparskor uppskattar jag att andelen är närmare 25 procent. Liknande fördelning har också de tyska bolagen Adidas och Puma samt det amerikanska Wolverine Worldwide med varumärket Saucony.

On sprintar ifrån konkurrenterna

Snabbast av alla bolagen springer On som väntas växa 24 procent nästa år. I senaste kvartalet var tillväxten 32 procent trots en valutamotvind på 6 procent. On säljer 60 procent av skorna till USA men tillverkar 90 procent i Vietnam. Det gör också de flesta bolagen och Donald Trumps tullar mot Vietnam kan således drabba sektorn negativt. Aktien värderas till 25 gånger (ev/ebit) rörelsevinsten för 2026.

Även japanska Asics väntas ha en god tillväxt på 16 procent under 2025, men något måttligare 8 procent under 2026. Fjolåret var ett mycket starkt år där vinsten dubblades och omsättningen steg 14 procent för löparskorna och 19 för koncernen. Aktien värderas till ev/ebit 20 för 2026. Asics sticker också ut med en mindre exponering mot tullar då Asien är största marknaden före Europa och USA.

Deckers, med rötter i Kalifornien och från början en flipflop för surfare, förväntas växa närmare 10 procent för innevarande brutna räkenskapsår och 8 procent under 2026/27. Sandaler och flipflops är numera en bråkdel av försäljningen där Hoka utvecklas bäst med en tillväxt på 20 procent i senaste kvartalet. Värderingen för 2026 är lägst i sektorn på ev/ebit 11,5.

Adidas vänder efter Yeezy

Om vi tar en närmare titt på jättarna Nike och Adidas så har båda bolagen haft problem på senare år. Adidas samarbete med Kanye West inom sneakers med varumärket Yeezy blev ett rejält bakslag. Men nu ser det återigen bättre ut där Adidas väntas växa 7 procent i år och 9 procent året efter med en värdering på ev/ebit 13 för 2026.

Sist men definitivt inte minst har vi den stora marknadsledaren Nike, som gjorde ett strategiskt misstag när de satsade på direktförsäljning till kund före återförsäljarledet. Det öppnade dörren för konkurrenterna och Nike satsar nu igen på återförsäljarledet. Nike väntas dock inte växa mer än 5 procent 2026/27 och värderas klart högst på ev/ebit 27.

Sedan ska man inte glömma andra möjligheter för aktieplaceringar kopplat till löpartrenden som sportdryck, kläder, träningsappar och wearables. Ett exempel är svenska Björn Borg som ökade omsättningen av sportkläder med 45 procent i årets andra kvartal. Flera bolag ger sig också in i löparskomarknaden där Lululemon, som är mest känt för sina träningskläder, har expanderat inom löparskor. Svenska New Wave med varumärket Craft gör samma resa, men det är trots allt satsningar som är försumbara i de bolagen.

Vill man satsa på en vinnare inom löparskor så har Hoka en fantastisk historisk tillväxt på 50 procent mellan 2018 och 2024 och växte 23 procent 2024. Kruxet är att i Deckers får man svälja att modeskorna Uggs står för hälften av omsättningen, men även här var fjolåret starkt med en tillväxt på 13 procent.

Vill man satsa på en vinnare inom löparskor så har Hoka en fantastisk historisk tillväxt på 50 procent mellan 2018 och 2024 och växte 23 procent 2024.

Löparskobörsens topptrio

Vill man ha ett renodlat spel på löparskor så är det On som gäller. Men med ett varumärke som vuxit fram förhållandevis snabbt kommer också moderisk. Kan den höga tillväxten däremot hålla i sig i flera år framöver så kommer också aktien bli en bra placering.

Vill man i stället luta sig mer mot en klassiker i branschen så ståtar japanska Asics med anor från 1949. En sund själ i en sund kropp står Asics akronym för, och den finansiella historiken lever upp till det mottot.

Det är tre aktier som alla är tydliga vinnare på börsen av löpartrenden. On springer i täten medan Asics håller för distansen och Deckers erbjuder kunden ett bra val för löprundan men också ett par Uggs på vintern.

LÄS MER:
Nike – dominanten som irrade bort sig
Run clubs, svart marknad – och big business

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;