Fokus på balansräkningen för Martin Lundstedt
Under fredagen presenterade AB Volvo sin senaste kvartalsrapport. Volvo bommade förväntningarna, men börskursen vände trots det uppåt. Volvos vd Martin Lundstedt berättade för EFN om en stabilare marknad 2025, och EFN:s Göteborgsbaserade fordonsreporter Anders Frick ger här sina perspektiv på Volvo.

Hur är egentligen läget för AB Volvo?
– Tidigare i veckan presenterade Business Region Göteborg nya siffror som återigen visar att det är de två Volvo-bolagen Volvo Cars och AB Volvo som är de två dragloken i västsvensk industri. Volvo Cars är det privata bolag som har flest anställda i Göteborg, 16.500, men AB Volvo kommer inte långt efter med sina 13.000 anställda, om man räknar in alla bolag i koncernen. Globalt sett har ju dock AB Volvo över 100.000 anställda, vilket är mer än dubbelt så mycket som Volvo Cars 44.000 anställda över hela världen, säger Anders Frick.
– Volvobolagen är ju helt separata, men en sak har man gemensamt vid sidan av historien och det är satsningen World of Volvo – som är en kombination av Volvomuseum och eventcenter. EFN besökte invigningen i april och på samma ställe hölls nyligen Industridagen där Martin Lundstedt bland annat talade om en av sina hjärtefrågor; Att man borde se samhällsinvesteringar som en balansräkningsfråga snarare än en resultaträkningsfråga.
Hur menar Martin Lundstedt då?
– Europa halkar efter USA i tillväxt, och Martin Lundstedt är av åsikten att Europa och Sverige behöver investera mer i kompetens, infrastruktur och energisystem. För att det inte ska verka så dyrt att bygga exempelvis Västlänken i Göteborg eller vindkraftsparker i havet utanför Göteborgs skärgård så menar Martin Lundstedt att man ska se detta som balansräkningsfrågor snarare än resultaträkningsfrågor, och satsa mer på forskning, utbildning, och så vidare. Han jämför också detta med att stå i en rulltrappa baklänges. Står man still åker man bakåt och går man långsamt står man kvar på samma ställe. För att röra sig framåt måste man gå snabbare – och det vill han att Sverige gör. EFN har för övrigt publicerat ett inslag från Industridagen, för den som vill se.
Hur viktig är Martin Lundstedt för Volvo?
– Han är en färgstark person, och i Göteborg säger man inte ”Martin Lundstedt”; man säger kort och gott ”Martin”. Ett exempel på hans färgstarkhet fick jag igår när jag på Sveriges kickoff för konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas i januari, för på CES ska ”Martin” vara en av huvudtalarna – och enligt Sveriges CES-general Tomas Bennich så är Martin Lundstedts tal tydligen ett av de mest populära. I ett EFN-inslag från 2015 så sades det att det skulle bli ”svårt för Lundstedt att göra underverk” inför det att Martin Lundstedt lämnade Scania och tog över som vd för Volvo, men sågningen i EFN har han ju definitivt motbevisat. Enbart aktiekursen är ju tredubblad sedan dess.
Hur populär är Volvo som arbetsgivare?
– Igår presenterades Ny Tekniks stora ingenjörsundersökning och där toppar AB Volvo listan över mest attraktiva arbetsgivare, före Saab, Ikea och Försvarsmakten. Koncernens CTO, Lars Stenkvist, tror att förklaringen är att Volvo har lyckats förmedla att omställningen till hållbara transporter är spännande och att Volvo är hightech.
Hur går det med den gröna omställningen för Volvo?
– Ja, både mycket och lite framåt, kan man säga. Elbussar är populärt bland kunderna, för där finns ju stora och uppenbara nyttor i form av minskade utsläpp och tystare stadstrafik, men på lastbilssidan är det lite trögare. Jag provkörde själv Volvos elektriska lastbilar för tre år sedan och blev då imponerad, men även om kunderna måhända också är imponerade så är de inte alltid lika pigga på att investera i de elektriska lastbilarna – bland annat på grund av bristen på laddplatser för lastbilschaufförerna. Volvo har därför gjort gemensam sak med Scania/Traton och Daimler Trucks i det gemensamt ägda bolaget Milence, som bygger just laddstationer för lastbilar. Milence första laddplats i Sverige för lastbilar invigdes förra veckan i Varberg, och EFN var givetvis på plats när bandet klipptes. Volvo har ju kommunicerat att alla koncernens produkter ska vara fossilfria år 2040, och detta inkluderar även exempelvis Volvo Penta – något som EFN i somras uppmärksammade genom en intervju med Volvo Pentas vd Anna Müller, säger Anders Frick.
Följ taggar