Lyxbilsfrossa – dyrgripar som är till salu på nätet

Nästa vecka blir det lyxbilsfrossa i Paris. Dels Rétromobile, Europas mest exklusiva bilsalong, som rymmer allt från sportbilar till en hyllning till Citroën DS, som fyller 70 år. Dels RM Sothebys auktion, där toppnumret – en Ferrari 250 LM Scaglietti – väntas gå för en bit över 250 miljoner kronor.
Men varför åka till Paris? Man kan lika gärna köpa lyxbilar på Blocket.

Håkan Matson
Håkan MatsonKrönikör EFN
Stora bilden: En Ferrari 250 LM Scaglietti är toppnumret på RM Sothebys auktion i Paris. Men det går att hitta lyxbilar närmare än så. På blocket hittar du till exempel en Aston Martin Valkyrie AMR Pro och en Mercedes-Benz SLR Stirling Moss, alltså samma sorts bilar som på de mindre bilderna ovan. Foto: Shutterstock
Publicerad: 31 jan. 2025, 08:00Uppdaterad: 31 jan. 2025, 08:05
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Här hittar du de fem dyraste bilarna just nu. Rykten säger att det snart kommer in ännu fler och ännu dyrare, så det är kanske läge att lägga in en bevakning – om man nu har sisådär 80 miljoner kronor över.

Dyrast just nu är nämligen en Aston Martin Valkyrie AMR Pro, som kostar 79 062 500 kr. Ett problem med den bilen är att den inte får köras på allmän väg, utan enbart på bana. Å andra sidan ger man sig kanske inte ut i vinterslask med någon av dessa bilar.

Fick jag själv välja skulle jag faktiskt ta den billigaste på listan: en Ferrari 250 GT Lusso från 1963. Oerhört vacker, bra historia, renoverad och klar. Slumpas bort för endast 20 miljoner kronor.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Pris: 79 062 500 kr

Tillverkad av Aston Martin, i samarbete med F1-stallet Red Bull. Idén kom från dåvarande VD-n för Aston Martin, Andy Palmer. Legendaren Adrian Newey, som just då var teknisk chef på Red Bull, hjälpte till. Namnet hämtades från nordisk mytologi, även om bilen först skulle heta Nebula (Newey-Red Bull-Aston Martin). Bilen är en hybrid: 6,5-liters V12 sugmotor från Aston Martin-Cosworth på 1 000 hk – men också en elmotor på 160 hk. Systemeffekten är 1 160 hk. Växellådan är en sjustegad automatiserad manuell låda från Ricardo. Batteriet kommer från kroatiska bilföretaget Rimac, som Porsche nu är storägare i med 45 procent.

Mercedes-Benz SLR Stirling Moss

Pris: 43 950 000 kr

Föddes först som konceptbil på bilsalongen i Detroit redan 1999, men blev inte verklig förrän Mercedes-Benz hade köpt 40 procent av McLaren 2003. Bilen tillverkades sedan under sex år i 2 157 exemplar, som Coupé, Roadster och Speedster. Men när den sista roadstern hade byggts i juni 2009 startades tillverkningen av specialversionen Stirling Moss, ritad av den koreanske designern Yoon Il-hun. Motorn är en V8 på 5,4 liter och 650 hk, som ger en toppfart på 350 km/tim. 0-100 går på 3 sekunder. Bakom siffrorna ligger en bantning av den redan lätta SLR-modellen med 200 kilo. Stirling Moss-versionen fick endast köpas av kunder som redan hade en SLR och priset var då en miljon – dollar.

En bil av samma sort som den här,en Porsche 918 Spyder Weissach Package, är till salu på Blocket för 23 miljoner kronor. Foto: Shutterstock

Porsche 918 Spyder Weissach Package

Pris: 23 000 000 kr

Redan standardversionen av 918 har hyfsade prestanda. Bensinmotorn, en V8 på 4,6 liter, ger 608 hk. Sedan har 918 en elmotor på 95 kW på framhjulen och en elmotor på 115 kW på bakhjulen, vilket ger en systemeffekt på 887 hk och ett sammanlagt vridmoment på 1 275 Nm. Weissach Package – uppkallat efter Porsches utvecklingscenter utanför Stuttgart – innebär att vikten sänkts med 41 kilo, genom en rad detaljer i kolfiber, både utanpå karossen och i interiören och att fälgarna är gjorda i magnesium, som bara det sparar 14 kilo. Toppfarten anges till 345 km/tim.

Ferrari 250 California Spider

Pris: 23 000 000 kronor.

Ferrari 250 GT California Spider är en av bilhistoriens allra vackraste bilar. Tillverkades i två serier mellan 1954 och 1964, i endast 50 respektive 56 exemplar. Värdet på bilarna har varit uppe i 140 miljoner kronor. Bilen som säljs här är en konverterad, alltså ombyggd, 250 GTE, av 1960 års modell. GTE visades på bilsalongen i Paris 1960 och tillverkades i tre serier fram till 1963. Modellen är den andra modellen från Ferrari med fyra säten, efter den allra första modellen, Inter 166. GTE bygger på samma långa hjulbas som 250 GT och Cabriolet, men motorn är placerad något längre fram för att göra plats för de fyra sätena. Trots de fyra sätena blev modellen bara 150 kilo tyngre än GT och anses av en del ha en bättre viktfördelning. Design och tillverkning sköttes av Pininfarina. Totalt tillverkades totalt 954 enheter av GTE-modellen. Motorn är en V12 på tre liter (250 cc i varje cylinder) på 240 hk.

Ferrari 250 GT Luss

Pris: 19 999 998 kronor.

Modellen lanserades på bilsalongen i Paris 1962 och tillverkades till sent 1964, i totalt 350 exemplar. Bilen som säljs är nummer 62 och den första ägaren var en kvinna: Mrs Botticini i Brescia. Bilen såldes senare till en köpare i USA, som behöll den i 30 år. Den fick sedan en svensk ägare, som gjorde en komplett renovering, inklusive lacken Celeste Metallizato svart Nero-interiör. Också motorn renoverades helt. Bilen har den klassiska V12-an på tre liter, men uppgraderades under det svenska ägandet med nya topplock, kamaxlar, förgasare och avgassystem. Dock följer de utbytta delarna med i köpet. Den svenske ägaren sålde bilen 2022 efter 25 års ägande till en holländsk bilsamlare – och nu är den alltså till salu igen.

MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.

LÄS MER: Trumps bilar – lyx, guld och legendariska motorer

LÄS MER: Nya Xpeng är en enda lång hyllning till Tesla

LÄS MER: En äkta Porsche måste inte ha max två dörrar

LÄS MER: Håkan Matson listar 5 spännande elbilar: ”Gör mig knäsvag”

bilarferrariAston MartinMercedesPorsche
Har du ett nyhetstips? Mejla [email protected]

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;